Ongeluk bij het verkeerslicht
In het weekeinde gaat een dame van middelbare leeftijd altijd met de auto op bezoek bij haar moeder. Ze drinken thee, doen samen een boodschap en de dochter helpt hier en daar wat mee.
Onderweg moet de dame plotseling remmen bij het verkeerslicht. De bestuurder van de auto achter haar schat de verkeerssituatie volledig verkeerd in en doet een laatste poging een botsing te vermijden, maar helaas.
Van beide auto’s is weinig meer over, maar erger, mevrouw Dekkers moet worden afgevoerd naar het ziekenhuis.
Daar wordt geconstateerd dat zij ernstig beenletsel heeft opgelopen. Zij verblijft enkele weken in het ziekenhuis en gaat daarna naar een revalidatiecentrum.
Langdurig arbeidsongeschikt
Pas na ruim 11 maanden hervat de dame toch weer haar werkzaamheden. Zij het eerst op arbeidstherapeutische basis.
Na verloop van tijd werkt zij voor haar gevoel weer als vanouds. Maar na enige tijd voelt zij toch weer klachten opkomen die zelfs verergeren.
Met name tijdens langere tijd zitten doet haar been steeds meer pijn. Ze loopt wel regelmatig van haar bureau naar het keukentje en terug, maar dat mag niet baten.
Tweede ziekmelding, zelfde ongeval
Uiteindelijk moet de dame zich wéér ziekmelden. Ondanks dat het ongeval al meer dan een jaar geleden is gebeurd.
Pas na een nieuwe operatie en intensieve therapie, verdwijnen de klachten. De dame hervat haar werkzaamheden weer voor enkele uren per dag en later in het tweede jaar weer compleet.
De dame haar werkgever heeft in de tussentijd tot twee maal toe een tijdelijke vervanger aangesteld.
Daarnaast heeft hij over de volledige arbeidsongeschiktheidsperiodes het loon van mevrouw Dekkers 100% door moeten betalen, omdat de bedrijfsarts bij de twee keer uitging van een “nieuwe ziekmelding” omdat de dame toen al weer meer dan 4 weken volledig arbeidsongeschikt was.
Tot slot kreeg hij voor de re-integratie de nodige facturen ontvangen van zijn bedrijfsarts, de arbeidsdeskundige en een reïntegratiebedrijf en het taxibedrijf dat zijn werkneemster de eerste paar weken naar de zaak bracht en terug.
Het bruto doorbetaald salaris inclusief vakantietoeslag kwam uit op zo’n €.48.000,–. De kosten van de vervanger kwamen op ruim €.27.500,– uit en de facturen van de arbodienst e.d. bedroegen ruim €.3.800,–. Aan taxikosten was het bedrijf zo’n €.1.200,– kwijt.
De werkgever, een groot productiebedrijf, ziet zich gesteld voor deze hoge kosten en weet dat men de schade in beginsel kan verhalen op degene die het ongeval heeft veroorzaakt.
Werkgever besteedt verhaal loonschade liever uit
Sterker nog, kleinere loonschades met een arbeidsongeschiktheid tot zo’n 2 à 3 weken verhaalt deze werkgever meestal zélf op de aansprakelijke partij.
Maar uit ervaring weet deze werkgever dat het bij “grotere bedragen” aan loonschade vaak beter is om dat uit te besteden.
Omdat het enerzijds steeds best veel werk is om alles bij te houden en in te dienen.
Anderzijds ook omdat men uit ervaring weet dat een aansprakelijke verzekeraar in dit soort zaken bijna altijd de discussie aangaat en men als werkgever zelf dan niet over voldoende kennis beschikt om financieel gezien het uiterste uit deze loonschade te verhalen.
En inderdaad ontspon zich de nodige discussie met de aansprakelijke verzekeraar. Met name over de tweede periode van arbeidsongeschiktheid en de taxikosten.
De kosten van de vervangende arbeidskracht kwamen sowieso niet voor verhaal in aanmerking, omdat de Wet deze schade in artikel 6:107a BW uitsluit.
Uiteindelijk – maar na discussie – werd de loonschade van deze werkgever alsnog keurig door de aansprakelijke partij vergoed.
Hoe kan ik u helpen?

Wat klanten vragen
Loonregres werkgever en loonschade
Loonschade bestaat uit het verhaalbare gedeelte van de schade die u als werkgever lijdt wanneer één van uw werknemer door schuld van een ander arbeidsongeschikt is geworden.
U bent verplicht om het salaris van uw arbeidsongeschikte werknemer door te betalen, inclusief sommige emolumenten.
Verder maakt u kosten voor de re-integratie van uw werknemer. Het kan zelfs zo zijn dat de bedrijfsarts bepaalde interventies voorstelt. Ook die komen voor uw rekening. Net als de kosten in verband met Spoor 2 (als de arbeidsongeschiktheid langer duurt) of eventuele aanpassingen van de werkplek.
Het netto door u doorbetaald salaris plus de kosten van re-integratie en uw administratieve kosten samenhangend met de arbeidsongeschiktheid van uw werknemer, kunt u als werkgever via loonregres op de aansprakelijke partij verhalen of laten verhalen.
Wanneer loonschade verhalen
U kunt loonschade verhalen als één van uw werknemers door schuld van een ander arbeidsongeschikt is geraakt. Het gaat dan meestal om een ongeval, waarbij u kunt denken aan:
- verkeersongeval
- ongeval tijdens werk (niet zijnde bij u maar bij een andere werkgever)
- ongeval met dieren
- een verkeersongeval
- het gebruik van een schadelijk product (productaansprakelijkheid)
- buitenproportionele gebeurtenissen binnen sport- en spelsituaties
- medische fouten van (para-)medici
- toedoen van een wegbeheerder
- de bezitter van een opstal of
- andere gebeurtenissen of onvoorzichtigheden.
Als de veroorzaker is verzekerd voor aansprakelijkheid, dan kunt u de loonschade verhalen op de verzekeraar van de schadeveroorzaker. Dat heeft vaak de voorkeur, want dat is een liquide partij.
Wordt de schade die u lijdt niet door de verzekeraar van de schadeveroorzaker gedekt, dan wordt het lastiger. Dat is vaak het geval bij een geweldsmisdrijf of een sportongeval.
In die situatie moet de schade vergoed worden door de veroorzaker in persoon en die persoon is meestal niet liquide (genoeg). Laat staan dat die uit zichzelf wel meewerken aan vergoeding van uw loonschade.
In dat geval ontkomt u niet aan een juridische procedure bij de rechter. En dat is vaak een zeer kostbaar verhaal met als zeer ouderwets geformuleerde kanttekeningen: “wie pleit om een koe, legt er één op toe” en “van een kale kip kun je niet plukken.” In die gevallen moeten we samen kijken of het claimen van uw loonschade uiteindelijk voldoende kans van slagen heeft of niet.
Hulp bij loonregres
Veel werkgevers laten kansen op loonregres onbenut. Ze hebben onvoldoende tijd of capaciteit om schade op derden te verhalen. Of ze missen de benodigde kennis. Begrijpelijk, maar wel zonde.
Sommige werkgevers kiezen er voor om het regres zélf te doen in plaats van dat aan een deskundige partij uit te besteden. Ook dat is begrijpelijk, maar wederom zonde.
Want loonregres is puur specialistenwerk. Loonschade verhalen vergt specialistische deskundigheid, ervaring en voldoende vasthoudendheid om het onderste uit de kan te halen. Door het inschakelen van een échte loonschadespecialist boekt u direct resultaat.
Een verzekeraar heeft professionals in dienst. Zonder deskundige bijstand voert u een ongelijke strijd. Het is in uw belang om vanaf het begin experts aan uw zijde te hebben voor het hoogst haalbare financiële resultaat. Daarnaast bespaart onze dienstverlening u ook nog eens tijd en moeite. Onze werkwijze neemt u namelijk zo veel mogelijk administratieve rompslomp uit handen. Wij regelen het gehele loonregres voor u: van a tot z!
Of zoals één van onze klanten het altijd zegt: “Voor regres moet je doorgewinterde professionals hebben. Hun hulp betaalt zich dubbel en dwars uit.’
Welke loonschade kunt u verhalen
Waaruit bestaat uw loonschade: als werkgever kunt u onder meer de volgende kosten aan loonschade verhalen:
- Het netto doorbetaalde salaris
- Het netto gedeelte van verplicht door te betalen emolumenten, zoals bonussen die tijdens ziekte worden opgebouwd en een eindejaarsuitkering
- Het netto gedeelte van het vakantiegeld
- Multidisciplinaire trajecten en andere (medische) interventies
- De kosten voor aanpassen van de werkplek
- Vervoerskosten van en naar het werk
- Alle kosten samenhangend met het Spoor 2 traject
- De kosten van de bedrijfsarts en arbodienst
- Interne re-integratiekosten, zoals de kosten voor het bijhouden van de verplichte Wet Verbetering Poortwachter documentatie, het monitoren van de ziekte, het overleg met de bedrijfsarts
- Kosten in het kader van het eigen risico dragerschap voor de Ziektewet of WGA.
Welke loonschade is niet verhaalbaar
Civiel plafond
Het recht van de werkgever om loonschade te verhalen heeft wel een wettelijke grens. Dit wordt het ‘civiel plafond’ genoemd. Kort gezegd komt dit op het volgende neer:
‘Het bedrag dat de werkgever kan verhalen is ten hoogste gelijk aan het bedrag dat de aansprakelijke persoon als schadevergoeding aan de zieke werknemer had moeten betalen, als de werkgever geen loondoorbetalingsplicht zou hebben gehad.’
(Brief van de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid aan de Eerste Kamer van 18 augustus 2006, p.2, eerste alinea)
Als werkgever kunt u volgens de Wet niet al uw schade vergoed krijgen.
Bruto gedeelte salaris en werkgeverslasten
Qua “doorbetaald salaris” komt alleen het netto gedeelte voor vergoeding in aanmerking. Het gedeelte tussen netto en bruto alsmede de werkgeverslasten komen niet voor vergoeding in aanmerking.
Dat heeft te maken met wat juridisch het “civiel plafond” heeft. U kunt alleen maar claimen dat gedeelte van het salaris van uw werknemer dat uw werknemer zélf bij de aansprakelijke partij had kunnen claimen als hij of zij niet door u zou zijn doorbetaald.
Denk dus de doorbetalingsplicht van de werkgever tijdens ziekte weg. Welk bedrag zou de werknemer dan missen en zou hij bij de schuldige partij kunnen claimen? Voor dat bedrag kan de werkgever loonschade verhalen. En volgens Nederlands recht is dat altijd het netto salaris.
Welke ander kosten niet?
Door het civiel plafond kunnen de volgende kosten (o.a.) niet door de werkgever worden verhaald:
- Omzetverlies
- Kosten van het opnieuw inplannen van personeel
- Gederfde winst
- Kosten vervangend personeel
Dit zijn weliswaar kosten van de werkgever, maar niet kosten die de werknemer zelf bij de schuldige partij had kunnen claimen.
Loonregres tarieven
In Nederland is het gebruikelijk dat loonregres van een werkgever plaatsvindt op basis van no cure – no pay.
Alleen als er voor u als werkgever een geslaagd loonregres heeft plaatsgevonden, wordt er honorarium in rekening gebracht.
Het honorarium bestaat uit een bepaald percentage van het voor en namens u verhaalde bedrag aan loonschade.
Weten wij voor u geen loonschade te verhalen, bijvoorbeeld omdat de aansprakelijkheid niet gevestigd kan worden, dan worden er géén kosten in rekening gebracht. Simpel en effectief.
Het percentage aan honorarium wordt lager naarmate de loonschadeclaim hoger is. Ons honorarium neemt “staffelsgewijs” af van 15% excl. BTW naar uiteindelijk iets boven de 3% excl. BTW.
Mocht het zo zijn dat wij (een gedeelte) van onze kosten op de aansprakelijke partij weten te verhalen, dan wordt dat uiteraard met uw honorarium verrekend.
Uiteraard zijn er voor opdrachtgevers die hun totale loonregres aan ons uitbesteden, altijd passende maatwerk afspraken te maken.